#bruckner24 – Die Fünfte

ANTON BRUCKNER Sinfonie Nr. 5 B-Dur | 1878

RADIO-SYMPHONIEORCHESTER WIEN | MARKUS POSCHNER

Among Bruckner’s Symphonies, the Fifth is his contrapuntal masterpiece; the grandest until the Eighth. The tour-de-force of a finale gives us an idea of what the finale of the Ninth might have been like. Its magnificent dark and halting opening with the descending bass line – so effectively recalled in the finale – is inimitable. Although long available only in a disfigured version by Franz Schalk, it is also distinct for never having been the subject to revision or, perhaps, even doubt on the part of Bruckner – who never heard it performed with an orchestra. And yet, when Bruckner wrote this masterpiece, he was still far from establishing himself as a composer in Vienna and his spirits were as low as ever, writing a friend that »my life has lost all joy and delight – in vain and for nothing.« A radiant pinnacle from amid darkness.

#bruckner24 – ein gemeinsamen Projekt von Bruckner Orchester Linz, Radio-Symphonieorchester Wien und dem Label Capriccio unter der Leitung von Markus Poschner, das bis 2024 alle Sinfonien Anton Bruckners in allen Fassungen vorlegen wird.
Bruckner Symphony #5 | C8090 – erschienen 11/2023

REVIEWS

Poschner mit Bruckners Fünfter

Rating: 4.0

»Poschner überzeugt einmal mehr durch eine weitgespannte Dynamik, klanglicher Raffinesse und wohl überlegten Phrasierungen. […]
Die Unterschiede zwischen Licht und Dunkel, zwischen Bestimmtheit und scheuem Zögern, zwischen verhaltener und hymnischer Sprache kommen in dieser kontrastreichen Version voll zur Geltung.«

Remy Franck | Pizzicato | 08.11.2023

Video Review: Poschner’s Superb Bruckner Fifth

»The Bottom Line: This is one of the best entries in Poschner’s ultra-complete Bruckner symphony cycle–a performance full of characterful ideas, perfectly executed.«

David Hurwitz | Classics Today | 18.11.2023

Anton Bruckner d’équilibre et de raison 

»On se sent ici au plus près du texte, mais jamais dans l’exagération car Markus Poschner travaille le fond mais reste au service de la forme et de la puissance géniale du talent créatif du compositeur. L’Orchestre de la radio de Vienne sonne avec une relative neutralité qui sert parfaitement la lecture du chef. Tous les pupitres adhèrent à l’option choisie. Ils se fondent avec une incroyable discipline et une écoute mutuelle exemplaire dans ce creuset musical. «

Pierre-Jean Tribot | Crescendo Magazine | 21.11.2023

Gramophone Editor’s Choice

Gramophone Editor’s Choice: January 2024 | The best new classical recordings

Martin Cullingford | Gramophone | 01/2024

Foto: Kaupo Kikkas | Grafik: Capriccio